STRATEGISK RAMME

Vi former vores fremtid på baggrund af en langsigtet strategisk ramme, der bygger på vores formål og vores værdier.

Med denne strategiske ramme sætter vi et klart fokus på målrettet vækst. Det betyder: Vi sigter mod at skabe overlegen værdi for kunder og forbrugere for at vokse ud over vores markeder, styrke vores lederskab inden for bæredygtighed og hjælpe vores medarbejdere med at vokse både professionelt og personligt hos Henkel.

De centrale elementer i vores strategiske ramme er en vindende portefølje med stærke mærker og løsninger, en klar konkurrencefordel inden for innovation, bæredygtighed og digitalisering samt fremtidsorienterede driftsmodeller – understøttet af et stærkt fundament af en samarbejdskultur og empowerede mennesker.

VIND 20'ERNE GENNEM

FORMÅLIG VÆKST

Shaping our Future - Thumbnail

Form stærkt en vindende portefølje

En succesfuld portefølje er nøglen til en bæredygtigt profitabel forretningsperformance. Derfor udvikler vi løbende vores portefølje af mærker og forretninger som en del af vores aktive porteføljestyring – ikke mindst i lyset af de annoncerede og nu gennemførte implementeringer af porteføljemålene i vores integrerede forretningsenhed Consumer Brands. Samtidig forbliver M&A-aktiviteter i begge forretningsenheder en integreret del af vores strategi, understøttet af vores stærke balance.

Accelerere indflydelsesrige innovationer

Vi ønsker at accelerere indflydelsesrige innovationer og også adoptere en forbedret innovations tilgang, f.eks. ved at udnytte digitale applikationer og data for at opnå hurtigere og bedre indsigt i forbrugeradfærd og markedstrends. Beslutningstagning på tværs af organisationen sker tæt på markedet. I vores samarbejde med eksterne partnere udnytter vi også i stigende grad potentialet i åben innovation, bruger agile metoder og fortsætter med at investere i innovationscentre. Vi investerer konsekvent i innovationer og mærker i kernekategorier og -regioner.

Styrk bæredygtighed som en ægte konkurrencefordel
Vi ønsker at styrke bæredygtighed som en ægte konkurrencefordel. Bæredygtighed er afgørende for at skabe en konkurrencefordel, muliggøre forretningsvækst og generere værdi for vores kunder, forbrugere og alle vores interessenter.

For at drive bæredygtig udvikling har vi sat os ambitiøse mål som en del af vores 2030+ bæredygtighedsambitionsramme, der bygger på vores fremskridt indtil i dag, og som vi forfølger målrettet. Vi har inkluderet forskellige ESG-dimensioner og defineret nøgleområder af fokus:

  • Regenerativ Planet: Vi stræber efter at opnå en cirkulær økonomi, en klima-neutral fremtid og regenerering af naturen. Til dette formål udvikler vi vores forretningsaktiviteter yderligere for at drive løsninger inden for klima, cirkularitet og natur.
  • Trives Samfund: Vi bidrager aktivt til, at mennesker kan leve et bedre liv gennem vores forretning og mærker. Til dette formål fokuserer vi på lighed, uddannelse og trivsel.
  • Troværdig Partner: Vi er forpligtet til produktkvalitet og -sikkerhed, samtidig med at vi sikrer forretningssucces med integritet, med fokus på præstation, gennemsigtighed og samarbejde.
     

Vi vil bygge videre på vores særlige styrker, såsom innovationskapabiliteterne i vores forretningsenheder og den omfattende viden blandt vores medarbejdere, samt de forskellige kontaktpunkter for vores produkter, kunder og forbrugere. Vurderinger i de relevante bæredygtighedsvurderingssystemer giver vigtig og upartisk bekræftelse og anerkendelse af vores resultater og fremskridt.

Øge værdiskabelsen for kunder og forbrugere gennem digitalisering
Vi udnytter de muligheder, som digitalisering tilbyder, for at øge den værditilførsel, vi skaber for vores kunder og forbrugere, ved at interagere direkte med vores forbrugere og stræbe efter at øge vores digitale salg. I processen opbygger vi et pool af digitaliseringstalenter, understøttet af målrettet støtte. I sidste ende ønsker vi at styrke vores digitale forretningsfokus og øge effektiviteten. I denne sammenhæng er vores digitale enhed Henkel dx, som blev oprettet i 2019 for at samle de digitale og IT-teams hos Henkel, af afgørende betydning.

Kontinuerligt optimere driftsmodeller

Vi stræber efter løbende at optimere vores driftsmodeller og dermed konstant forbedre konkurrencedygtigheden af vores processer og strukturer. Vi ønsker at styrke nærheden til kunder og forbrugere, etablere hurtigere beslutningsprocesser og opnå yderligere effektiviseringer.

Styrke vores samarbejdskultur
En stærk virksomhedskultur, fælles værdier og en klar forståelse af samarbejde som et stærkt team er afgørende for fortsat at drive vores vækstagenda med succes. Vigtige hjørnesten i dette er vores formål – Pionerer i hjertet for generationernes bedste – og vores Leadership Commitments, der forener alle medarbejdere globalt. Vi tror på, at kulturel transformation er en løbende proces, hvor vi fokuserer på samarbejde, fremmer opkvalificeringen af vores medarbejdere til fremtidige kompetencer og giver dem mulighed for konstant at udvikle sig.